06 marts, 2010

Regeringens skattelettelser - finansierede eller ej?

Jeg er ret træt af regeringen og oppositionens diskussioner om hvorvidt regeringens skattelettelser er finansierede eller ej. Oppositionen siger de ikke er finansierede, mens regeringen siger de er finansierede ”krone for krone”. Derfor besluttede jeg mig at gøre noget ved det, og skrev til først Helle Thorning Schmidt og Lene Espersen, og derefter Nick Hækkerup og Torsten Schack Petersen, de to skatteordførere for hhv. Socialdemokratiet og Venstre.

Uenigheder mellem politikere er jo ikke noget nyt, men det er sjældent at man ser én, hvor uenigheden er så sort/hvid. Altså, ét af partierne må jo nødvendigvis lyve, eller i det mindste bøje sandheden. Som min research (mails til de to ordførere) viser, er begge partier skyldige i at bøje sandheden til deres egen fordel.

Nick Hækkerup viser i sit dokument, at skattelettelserne er finansieret ved hjælp af fremtidige indtægter, en manøvre der i hvert fald ikke ville kunne gå i den almindelige danskers husholdning. I den debat jeg nævner, sammenlignede Helle Thorning Schmidt også situationen med at holde en fest for penge hun ikke havde. Jeg forstod ikke analogien dengang og gør det stadig ikke, fordi den danske nationaløkonomi er vel nødvendigvis altid noget mere kompliceret end Helle Thornings Schmidts husholdning?

Torsten Schack Petersen og resten af Venstres hold, er jo ikke dumme. Jeg har sådan set tiltro til deres evne til at sætte et nationalbudget og holde det. Den mudderkastning der er i gang i øjeblikket tegner alle i et dårligt lys, og det hjælper i hvert fald ikke på forståelsen af problemet hos den almindelige dansker, som Helle Thorning Schmidt og Villy Søvndal kæmper for. Fordi når jeg undrer mig over den diametrale modsætning i de to siders argumenter, så må andre jo også.

Det ville derfor klæde de to partier at komme ud med hvordan det vitterligt hænger sammen: Skattelettelserne er underfinansierede de første år (men bliver dækket om tre år), men er finansieret fuldt ud når vi kommer til 2020.


From: Christian Andersen
Sent: Wednesday, February 24, 2010 7:03 PM
To: Lene Espersen; Helle Thorning Schmidt
Subject: Regeringens skattelettelser

Hej,

Jeg har sendt denne mail til både Helle Thorning Schmidt og Lene Espersen, fordi jeres debat i TV-Avisen her til aften affødte et spørgsmål.

HTS sagde at regeringens skattelettelser ikke var finansieret, mens LE sagde at de var. Desværre blev debatten afbrudt før der kunne komme noget svar, så nu får I spørgsmålet her:

Lene Espersen, hvordan er regeringens skattelettelser finansieret?

Helle Thorning Schmidt, hvorfor mener du ikke at regeringens skattelettelser er finansieret?

Med venlig hilsen,

Christian Andersen, medlem af SF

Fra: Christian Andersen
Sendt: 26. februar 2010 13:26
Til: Torsten Schack Pedersen; Nick Hækkerup
Emne: FW: Regeringens skattelettelser

Hej,

Jeg har sendt denne mail til både Nick Hækkerup, skatteordfører for Socialdemokratiet og Torsten Schack Pedersen, skatteordfører for Venstre, fordi hverken Helle Thorning Schmidt eller Lene Espersen har svaret på min mail.

Kan de to herrer mon tænke sig at svare?

Med venlig hilsen,

Christian Andersen

From: Torsten Schack Pedersen
Sent: Sunday, February 28, 2010 10:43 PM
To: Christian Andersen
Subject: SV: Regeringens skattelettelser

Morten Bødskov indrømmede i folketingssalen forleden, at skattereformen var fuldt finansieret....

Og så taler jeg ikke om en ufinansieret skattereform, som altså lige er trådt i kraft, og som blev vedtaget i 2009, jeg taler om en underfinansieret skattereform, fordi finansieringen først kommer ad åre, og den er fuldt finansieret – det respekterer vi – i øvrigt på det meget, meget spinkle grundlag, som man har gjort det på.

mvh

Torsten Schack Pedersen

From: Nick Hækkerup
Sent: Tuesday, March 02, 2010 11:20 AM
To: Christian Andersen
Subject: SV: Regeringens skattelettelser

Kære Christian

Det er som anført i vedhæftede dokument

Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
MF, Skatteordfører

Næstformand
Socialdemokratiet

Fra: Christian Andersen
Sendt: 3. marts 2010 11:18
Til: Torsten Schack Pedersen
Emne: FW: Regeringens skattelettelser

Hej Torsten,

Tak for dit svar i søndags. Kan du komme nærmere ind på hvornår Morten Bødskov indrømmede at skattereformen var fuldt finansieret? Så kan jeg nemlig selv finde det i Folketingstidende.

Jeg må indrømme jeg ikke er så godt oppe på nationaløkonomi som jeg måske burde være, men Nick Hækkerups svar herunder virker umiddelbart meget fornuftigt. Jeg er interesseret i at høre dit modsvar.

Med venlig hilsen,

Christian Andersen

Fra: Christian Andersen
Sendt: 3. marts 2010 11:20
Til: Nick Hækkerup
Emne: RE: Regeringens skattelettelser

Hej Nick,

Mange tak for dit meget detaljerede svar. Min viden om nationaløkonomi lader meget tilbage at ønske, men det virker meget overbevisende.

Jeg har videresendt dokumentet til Torsten Schack Pedersen, for at høre hans kommentar.

Med venlig hilsen,

Christian Andersen

From: Torsten Schack Pedersen
Sent: Thursday, March 04, 2010 1:23 AM
To: Christian Andersen
Subject: SV: Regeringens skattelettelser

Her er, hvad Bødkov sagde og hvornår:

Og så taler jeg ikke om en ufinansieret skattereform, som altså lige er trådt i kraft, og som blev vedtaget i 2009, jeg taler om en underfinansieret skattereform, fordi finansieringen først kommer ad åre, og den er fuldt finansieret – det respekterer vi – i øvrigt på det meget, meget spinkle grundlag, som man har gjort det på.


onsdag den 24. februar i Folketingssalen

/Torsten Schack

Fra: Christian Andersen
Sendt: 4. marts 2010 15:44
Til: Torsten Schack Pedersen
Cc: Nick Hækkerup
Emne: RE: Regeringens skattelettelser

Hej Torsten,

Tak for uddybning omkring citatet.

Det lader til vi (dig, Nick Hækkerup og mig) er enige om at skattereformen er underfinansieret i de første år, men fuldt finansieret i de efterfølgende år. Det kan jeg læse ud fra både Morten Bødskovs svar, samt Nick Hækkerups dokument.

Er det så ikke korrekt (hvis vi skal vende tilbage til den oprindelige tv-debat det hele startede med), at sige at Helle Thorning Schmidt tog fejl når hun sagde at skattereformen ikke var finansieret, og at Lene Espersen tog fejl når hun sagde at skattereformen var fuldt finansieret? Konflikten lader til at dreje sig om de første år, og de enkelte partiers fokusering på dem.

Med venlig hilsen,

Christian Andersen

cc: Nick Hækkerup

From: Torsten Schack Pedersen
Sent: Thursday, March 04, 2010 4:00 PM
To: Christian Andersen
Subject: SV: Regeringens skattelettelser

Skattereformen er underfinansieret de første år, senere kommer der flere penge ind, end der gives ud, og når du tilbageføre disse merindtægter fra 2013 og frem, så får du en fuld finansieret skattereform.

Torsten

From: Christian Andersen
Sent: Thursday, March 04, 2010 8:49 PM
To: Torsten Schack Pedersen
Subject: Re: FW: Regeringens skattelettelser

Jow, var det ikke også det jeg skrev?

Christian

From: Torsten Schack Pedersen
Sent: Friday, March 05, 2010 2:03 PM
To: Christian Andersen
Subject: SV: FW: Regeringens skattelettelser

nej, for de ekstra penge, der kommer ind, dækker "underskuddet" i de første år.
Så det svarer lidt til en kassekredit - du trækker på den til at starte med, men for at den skal gå i 0 igen, skal de første års træk betales tilbage. Det sker med skattereformen.

From: Christian Andersen
Sent: Friday, March 05, 2010 4:19 PM
To: 'Torsten Schack Pedersen'
Cc: Nick Hækkerup
Subject: RE: FW: Regeringens skattelettelser

Ja, det har jeg forstået, inklusive analogien med kassekreditten - den kom jeg faktisk selv på for nogle dage siden :)

Min pointe er: Socialdemokratiet bøjer sandheden ved at sige at skattereformen er ufinansieret (og ikke nævne tilbageførslen af indtægterne), og Venstre bøjer sandheden ved at sige skattereformen er fuldt finansieret (og ikke nævne tilbageførslen af indtægterne). Begge partier er vel skyldige i at bøje sandheden?

/Christian

cc: Nick Hækkerup

Ingen kommentarer:

Send en kommentar